פיתוח מנהיגות הנוער-אתגר!


בשנה החולפת הנחתי סדנה להכשרת רכזים חברתיים לתהליך חינוכי שמטרתו: פיתוח המוטיבציה והיכולת האישית והחברתית של בני הנוער. התכנית נמשכה על פני כל שנת הפעילות.
הרכזים החברתיים שנבחרו להשתתף בתכנית, עברו תהליך של מיון לסדנה, כאשר היו שני תנאים חשובים להשתתפות: רצון להשפיע ולהנהיג את בני הנוער ליצירת חברת נעורים אוטונומית תוך גילוי כושר המנהיגות.

 
הרעיון לפתח תכנית כזו עלה מתוך ראיית הבעיות והצרכים של צוותי הרכזים החברתיים. אחת המשימות המרכזיות של המחנכים החברתיים היא יצירת מוטיבציה לפעילות חברתית ובמקביל, יצירת תהליך לפיתוח יכולתם של בני הנוער ליצירת פעילות חברתית עצמאית ומשמעותית.
תהליך הכשרת רכזים חברתיים מבוסס על ידע מתקדם מתחום מדעי ההתנהגות, המיושם במערכות ארגוניות שונות, לכיוון פיתוח מוטיבציה ויכולת של הגורם האנושי במערכות הנ"ל. את ההכשרה לתהליך זה עוברים מנהלים, או מרכזי פעילות כוח אדם, שתפקידם לפתח את הפוטנציאל האנושי.

סדנת רכזים חברתיים מבוססת על תהליך: "פיתוח מנהיגות מעצבת".
 
מהי מנהיגות מעצבת?

תופעת המנהיגות נחקרת זה עשרות שנים. חוקרים ניסו להגדיר תופעה זו. הקושי הנובע מהגדרת התופעה הוא מעצם מורכבותה.
למעשה הינך יכול לזהות מנהיג, אבל קצת קשה לתת תיאור מדויק מהו.
באותה מידה כמו שניתן לזהות יופי, אבל קצת קשה לתת תיאור כולל ומוחלט מהו אותו יופי.
בעבר ניסו חוקרים ותיאורטיקנים שונים לזהות מנהיגים ואת דרכי השפעתם. ההסברים היו בתחום הקוגניטיבי והרציונאלי. כך למשל, יצרו הבחנות בין מנהיג משימתי, בין 'מנהיג פורמלי' ל'מנהיג לא פורמלי'.

 
היו הסברים שקשרו את המנהיגות למניעי האדם להנהיג (לפי תיאורית הצרכים של מסלו), או בצורך לתגמול כוח ויוקרה (לפי תיאורית החליפין). אחת ההגדרות המעניינות מיהו מנהיג הייתה של פידלר: "מנהיג הוא אדם המשפיע על אנשים".
בעת האחרונה, תופעת המנהיגות נתפסת כתופעה מורכבת יותר. המחקר מתמקד כיום בדרך השפעת המנהיג על מונהגיו, כלומר: חוקרים את היבט התנהגות המנהיג כגורם לאנשים להישמע לו. מהות המנהיגות מוסברת כיום בהשפעת המנהיג על תודעתו של האדם. המנהיג משפיע על המוכנות הפנימית של האדם לפעול מתוך מחויבות ולאו דווקא מתוך רצון לזכות בתגמול חומרי או חברתי. "מנהיגות מעצבת" זו מנהיגות היוצרת אצל המונהגים ציפיות חדשות מעצמם. המנהיג, על ידי שידור אמונה בכוחם של מונהגיו להצליח, תומך בהם רגשית ויחד עם זאת מציב דרישות גבוהות להישגים. על ידי מערך התנהגויות ותגובות, הוא מסייע לתהליך שינוי הדימוי העצמי של האדם. התנהגות זו עשויה להביא את האדם לרמת ביצוע שהיא מעל ומעבר לציפיותיו מעצמו. המנהיג מאפשר לאדם לראות את האפשרות שהוא יכול להיות, השפעתו היא זו הגורמת לאדם להגיע לביטוי עצמי מלא ואיכותי.

 
מדריך חברתי הפועל לפי גישה זו עשוי להצליח לפתח את המוטיבציה והיכולת של בני הנוער (ראה: BASS,1985 BENIES &NANUS)
 
מהו 'מדריך מעצב'?

"מדריך מעצב" הוא מדריך הפועל כמנהיג שפעולתו עם חניכיו נעשית בדרך כזו, שתאפשר לחניכיו לבטא את מיטב יכולתם האישית. הוא מעודד אותם, ומשפיע על מערכת הערכים שלהם. הוא רואה את עצמו כמשפיע על דעותיהם וצפיותיהם מעצמם. הוא משפיע עליהם בצורה מתוכננת ויזומה. השפעתו על הדימוי העצמי של חניכיו משפיעה על תפקודם בתחום החברתי והלימודי, בעבודה ובתפקודם האישי.
אולם, לא כל מדריך נוער פועל כך. חלק ממדריכי הנוער שפגשתי, פועלים באורח אינטואיטיבי. הם מנסים להציע פעילויות (לאו דווקא כמערך שלם וברור של תכנית חינוכית) לנוער, הם די פסימיים ביחס לתוצאות, וכל כוונתם לעבור את תקופת תפקידם במקסימום "שקט תעשייתי" ומינימום רעשים חברתיים וחינוכיים. הם ינסו להתחבב על חניכיהם ולהיות חברים שלהם, כפי שהחבר'ה אומרים "בראש טוב". כאשר החניכים יהיו בסדר – "יצ'פרו" אותם. בעת קונפליקט וכעס "יכסחו" וכאשר יאלצו להעניש, הם יעשו זאת מתוך תחושת "מגיע להם". הם מאמינים שהחבר'ה לא אוהבים להתאמץ ובלי לחץ ו/או פיתויים זה לא ילך.
חשוב למדריך לצאת "בסדר" מהתפקיד.

 
עיקר מאמציהם מושקעים בניהול שוטף ובמאמץ ש"המצב לא יתדרדר". כלומר, זהו הפועל בדפוס מדריך מגיב ולא יוזם.
"מדריך מעצב" (או "מחנך מעצב") פועל מתוך גישה שונה. באס מתאר מספר תחומי התנהגות המאפיינים מחנכים הפועלים כמנהיגים מעצבים. פעילותו של המדריך מבוססת על יוזמה, יצירתיות, מחוייבות להצלחת חניכיו.

 
כיצד הוא יעשה זאת?

א. השראה – המדריך (המחנך) הוא נלהב ומלהיב. הוא מדבר על חשיבות וחיוניות הפעולה החברתית. הוא משדר את אמונתו ובטחונו ביכולתם של חניכיו להצליח. הוא מעודד את חניכיו על ידי הדגשת הציפיות , תפקודם והתוצאות שעליהם להשיג. הוא מהווה מודל לחיקוי, הוא מפגין בטחון עצמי וכושר החלטה. על ידי כך הוא יוצר השראה של "הצלחה" כדבר חשוב. הוא יוצר אקלים חברתי המאפשר צמיחה אישית וחברתית.

ב. התחשבות ביחיד – "המדריך המעצב" הוא בעל גישה התפתחותית לחניכיו. הוא יודע לאלתר את הפוטנציאל האישי של כל חניך ועל סמך הערכתו את יכולתם (בתחום הלימודים, החברה והעבודה), הוא יוצר סולם מטלות בדרגות קושי עולה (בצורה מתוכננת ומבוקרת). הוא מציג את השגת המטלות כאתגר, הוא מגדיל אחריות בצורה הדרגתית. יודע את הדרך הנכונה להפעיל כל אחד מחניכיו. משלב טיפוח יחסים קרובים עם ביטוי של תמיכה רגשית ואמפתיה, ודרישה להשיג.
 
ג. גירוי אינטלקטואלי – ל"מדריך מעצב" יש יכולת להסביר בצורה משכנעת. הוא יודע להציג נושא בצורה עניינית ומושכת. הוא יודע ליצור גירוי אינטלקטואלי אצל חניכיו ולהביאם להפוך בעיה להזדמנות לפעולה. הוא גורם להם לראות בנושא שהם מתמודדים עימו – אתגר.
 
ד. משדר ציפיות חיוביות – זהו תהליך שהמדריך (או המחנך) פועל בו כמנהיג בחינוך חברתי. תהליך זה מכונה בספרות "אפקט פיגמליון". המדריך – על ידי שדרים יזומיים ומכוונים למאמצי חניכיו יוצר תהליך של "נבואה המגשימה את עצמה". החניכים קולטים את הציפיות החיוביות, מפנימים אותן (מי לא אוהב שאומרים לו דברים מחמיאים?) ומתאמצים לעמוד בהם ובעקבות כך משתפרים תפקודיהם החברתיים והלימודיים (!). משתפר האמון ביכולתם לעשות דברים ומשתפר הדימוי העצמי ובהמשך גם תפקודם והצלחותיהם.
 
 
מה מאפיין מדריך מעצב?
 
1. חזון – למדריך מעצב יש חזון ברור. הוא מצפה להרבה מעצמו ומחניכיו ברמה האישית וברמה הקבוצתית. הוא יודע לאן הוא רוצה להגיע ולאן הוא רוצה להוביל את חניכיו. הוא מאמין בחשיבות המטרות וביכולתו להשיגן. עוצמת החזון נותנת לו עוצמה רבה בתפקיד והוא מקרין עוצמה זו על חניכיו, השואבים ממנו כוח ובונים את יכולתם.
 
2. יכולת העברת המסר – יש ל"מדריך המעצב" יכולת להעביר מסר לחניכיו. בדרך כלל הוא יגדיר את דרישותיו מהם, כנובעים מצרכיהם האישיים ורצונם להשתפר. הוא משפיע על ידי כך שהוא מחבר את חוויית הקושי והשאיפה להשיג את המטרה החברתית ו/או הלימודית.
 
3. אמינות – "מדריך מעצב" הוא אמין בעיני חניכיו ומשמש להם דוגמא. הוא עושה זאת על ידי הלימה גבוהה בין עמדותיו המוצהרות להתנהגותו ביומיום. הוא משמש מקור השראה וע"י כך הוא מפעיל את סמכותו הבלתי-פורמלית. הוא משתמש בסמכותו הפנימית הנשענת על אמונה וידע מקצועי. מצב זה גורם לחניך לרצות לשתף פעולה עם מדריכו מתוך הכרה שעל-ידי כך הוא מפתח את עצמו.
 
4. מרכזיות החניך – המדריך המעצב רואה את עולמו והתפתחותו של הפרט בקבוצה, כמרכז פעילותו. הוא מאפשר לכל חבר בקבוצה ולכל הקבוצה יחד (תוך שיתוף פעולה) לצמוח כל אחד לפי יכולתו ולפי צרכיו. הוא אינו שואף לכך שהחניך יהפוך להעתק של המדריך, אלא מציג את ההטרוגניות כדבר לגיטימי. הוא יחזק את האוטונומיות של הפרט ויעודד את התקדמותו האישית, את מחויבותו והתקדמות הקבוצה. מעבר לכך שהוא רואה את החניך כמרכז – הוא מבליט את הצורך בשיתוף פעולה כדרך להעצים את הפרט ואת הכלל.
 
על מנת להמחיש את ההבדל ההתנהגותי בין "מדריך מגיב" (כפי שתואר לעיל) ל"מדריך מעצב" – הצגנו זאת בטבלה מס' 1.
 
התנהגויות "מדריך מעצב" – "מדריך מגיב"
 
אסטרטגית המדריך
הפרמטר
מדריך מעצב
מדריך מגיב
1. מכוונות
מכוון להשגת יעדים חינוכיים חברתיים
מכוון לפתרון בעיות חינוכיות וחברתיות
2. אמונותיו לגבי בני הנוער
טובים ביסודם, צריך להשקיע בהם, לדרוש מהם לכוון אותם ואז יהיו בסדר.
לא אוהבים להתאמץ, בלי לחץ, איומים זה לא ילך. חבל להשקיע בהם. בלאו הכי זה לא יעזור….
3. הכוונת היומיום
מגדיר מטרות לעצמו ושואף לכוון את שגרת היומיום על פיהם.
פועל באורח אינטואיטיבי בתגובה לתקלות ו"בתלמ"ים" באופן אימפולסיבי.
4. יוזמה בהכוונת בני הנוער
יוזם הזדהות של בני הנוער עם המטרות, מכוון ומשכנע אותם. משקיע בטיפוח ועידוד.
מתערב כשהדברים מתנהלים שלא לשביעות רצונו.
5. הבעת אמון בחניכים
מביע אמון בחניכים ומחזק את ביטחונם בעצמם ובחברת הנעורים.
עיקר הקשר שלו עם חברת הנעורים בענישה על תקלות או כעסים על אי ביצוע מטלה.
6. ענישה
יודע להעניש מבלי לפגוע באמון החניכים בעצמם ובאווירה חיובית.
במצבי תסכול וכישלון ייסחף לאווירה של זלזול ואי אמון, יעניש מתוך דחף של תחושת "מגיע להם".
7. הצלחה
ינצל מצבי הצלחה לחיזוק אמון החניכים ועצמם בעצמם ו"להרמת הרף", יזכיר לכולם את המטרות האמיתיות.
יתן צ'ופר.
 
כן אנו יודעים שזו חלוקה סטריאוטיפית. שכן, בכל מדריך יש גם חלק "מגיב" וחלק "מעצב", השאלה היא מהו המרכיב הדומיננטי בדרך פעולתו. וכל ה'סיפור' הוא לדעת לעשות את הדבר הנכון בדרך הנכונה. את זאת לומדים מדרכים בסדנת אימון לפיתוח מנהיגות נוער.
בסדנה זו לומד המדריך כיצד לחנוך ולאמן בני נוער לקחת אחריות, להתגאות בה, ולראות בקבלת אחריות הזדמנות לביטוי העצמי שלהם. תהליך זה דורש יידע ומיומנות, כדי להתמודד עם המציאות בחברות הנעורים שלנו, מציאות שאיננה מעודדת יזמות, איננה מעודדת לקיחת אחריות חברתית ואישית.

 
האקלים החברתי ברוב מסגרות החינוך החברתי אינו מטפח יכולת וכשרון, ולכן התמודדות הרכז החברתי לפיתוח מוטיבציה ויכולת היא אתגר עצום. אתגר הכרוך ברצון עז ובמחויבות גבוהה לנוער עליו הוא אחראי.
כאשר מדריך מתנהג בצורה מחוייבת להצלחת קבוצתו – גם מחוייבות בני הנוער באה לידי ביטוי והם מצליחים בפעולתם ועל כך יעידו ההתנסויות הרבות שרכזים חברתיים עברו ומעידים על השינוי שחל בקבוצתם החינוכית.
יתר על כן, יישום עקרונות התכנית שהופעלו בבית הספר התיכון על ידי מחנכי כיתות, הביאו לשיפור דרמטי במוטיבציה ללמידה אצל תלמידים ובמוטיבציה לשיור ההוראה אצל המחנכים והמורים.

 
מחנך הבוחר לפעול כ"מנהיג מעצב" מעניק כוח לחניכיו. כוח רצון להתמודד עם אתגרים לימודיים וחברתיים. על מנת שמחנך (בכתה או בתחום חינוכי כלשהו) יעצים את השפעתו על חניכיו עליו לשפר את איכות השפעתו כמנהיג המוביל את חניכיו להצלחה. פעולה זו של המחנך, כרוכה ברצון עז, ביוזמה!
בתהליך זה טמון פוטנציאל רב לפיתוח החניך כאדם הפועל למען עצמו ולמען זולתו. תהליך זה עשוי לפתח ולחזק את האמון והביטחון העצמי של החניך ביכולתו להצליח.
הקורא הנבון יבין בוודאי שגישת ה"מנהיגות מעצבת" היא גישה אוניברסלית העשויה לתרום גם לשיפור התפקוד של הקהילה וולונטרית המבססת את אורח חייה על אמון הדדי ומחויבות פנימית של חבריה. וזה כבר סיפור אחר.
 
יהושע גלעד יועץ ארגוני בכיר לפיתוח מערכות חינוך
  • דברי המנהל

    יהושוע גלעד

    יהושע (צ'יק) גלעד

    יועץ ארגוני בכיר ובעל ניסיון של יותר מ-30 שנים בתחום הייעוץ לפיתוח ארגוני. "הייחודיות שלנו באה לידי ביטוי - במי שאנחנו.ואתם כמנהלים כבר יודעים, כי מה שעושה את ההבדל בהדרכה בייעוץ ובאימון, הוא לא רק הידע והניסיון של היועץ הארגוני. מה שעושה את ההבדל בין יועצים, מנחים ומאמנים הוא המימד האנושי בהדרכה, הגישה של היועץ כאדם, האינטגריטי, המקצועיות שלו, וגם שמחת החיים ואהבת האדם שהוא מביא עמו ועל זה, אתם יכולים לסמוך!"

  • גלעד וידאו ארגוני

    סיכום תהליך פיתוח והעצמת שדרת הניהול בחטיבת התפעול תיעוד מיזם פורץ דרך במחלקת ציוד מכני בנמל אשדוד – מנהל מיוחד מאד

    למחלקת סרטי הוידאו